Budowa i działanie torów bezstykowych
W Polsce przykłada się sporą wagę do nieustannego poszerzania mapy linii kolejowych. Za solidną budowę i łączenie szyn odpowiadają zarówno państwowe, jak i prywatne firmy. Wykorzystują przy tym różnorodne technologie zespajania. Najpopularniejsza z nich to metoda łączenia bezstykowego (spawanego termitem) – kojarzona z nowoczesnymi torami bezstykowymi. Jak przebiega ich budowa?
Czym są kolejowe tory bezstykowe?
Stworzenie nowoczesnej nawierzchni kolejowej, zapewniającej cichą jazdę pociągów z optymalną prędkością, to ważny aspekt infrastruktury kolejowej. Niezbędnym elementem takiej nawierzchni są tory bezstykowe, cechujące się brakiem luzów na połączeniu odcinków szyn. Oznacza to, że poszczególne części toczne i prowadzące (elementy składowe toru kolejowego) łączy się ze sobą tak, by późniejsza zmiana ich długości była niemożliwa. Budową, montażem torów bezstykowych zajmuje się prywatna firma budowlana Kopareczka ze Żmigrodu. Tutejsi pracownicy mają wystarczające doświadczenie, wiedzę i umiejętności, by realizować skomplikowane prace na traktach i torach kolejowych.
Najważniejszą zaletą torów bezstykowych jest brak charakterystycznego odgłosu kół, co wiąże się z obniżeniem hałasu i większym komfortem pasażerów.
Jak dokładnie powstają tory bezstykowe?
Tory bezstykowe obowiązują nie tylko w Polsce, ale i w wielu innych krajach europejskich. Wyróżniają się łatwością użytkowania i bezpieczeństwem. Przy ich budowie używa się – z reguły – szyn o długości 30-120 m, dostarczanych w odcinkach. Maksymalna długość szyny, jaka może być wykorzystana przy tworzeniu toru bezstykowego, to 210 m. Ważny jest również wybór odpowiedniej metody zespolenia tych wyrobów hutniczych. Najpopularniejsze to:
spawanie termitowe (bezstykowe),
elektryczne iskrowe zgrzewanie,
spawanie łukowe,
spawanie łubkowe - niegdyś bardzo popularne, wpływało na wydawanie odgłosu miarowego stukotu.
Spawanie termitowe polega na wykorzystaniu łączenia formy spawalniczej, idealnie dopasowanego do przekroju szyn. Ich zespolenie odbywa się poprzez podgrzanie miejsc złączonych specjalnym palnikiem. Do otrzymanej masy dodaje się spoiwo spawalnicze, a także odcina tzw. nadlew. Pracownicy specjalistycznych firm budowlanych szlifują zespolone miejsca, a następnie instalują je do podłoża lub płyt z betonu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana