Jakie systemy smarowania stosuje się w maszynach budowlanych?
Współczesne place budowy zdominowane są przez maszyny, które znacznie upraszczają wiele prac i umożliwiają wznoszenie ogromnych, skomplikowanych konstrukcji. Ale maszyny te mają również swoje potrzeby – aby działały niezawodnie i bezpiecznie muszą być przede wszystkim w odpowiedni sposób smarowane. Dla ułatwienia tego procesu stosuje się specjalne systemy smarowania. Jak one działają?
Czym są układy centralnego smarowania?
Układ centralnego smarowania - bo to właśnie takie rozwiązanie stosowane jest dla zapewnienia stałego smarowania maszyn budowalnych – to sieć przewodów, która łączy pompę oleju z newralgicznymi punktami maszyn. Cały układ jest sterowany elektronicznie, dlatego smarowanie jest bardzo precyzyjnie kontrolowane, co pozwala zapewnić z jednej strony bezpieczeństwo maszyny, z drugiej zaś wpływa na zoptymalizowanie zużycia oleju. Wysokiej jakości układy centralnego smarowania posiada w swojej ofercie firma UCS.
Rodzaje układów centralnego smarowania
Układy centralnego smarowania różnią się w zależności od specyficznej konstrukcji maszyny, którą zasilają. Generalnie jednak można wśród nich wyróżnić kilka typów konstrukcji. Są to:
- układ jednoliniowy – w układzie tego typu połączona jest połączona szeregowo z dozownikami i rozdzielaczami umieszczonymi w punktach wymagających smarowania. Ważnym elementem tego typu systemu jest reduktor odpowiedzialny za odpowietrzanie układu oraz wyrównywanie w nim ciśnienia. Bez redukcji cały system narażony byłby na nadmierny wzrost ciśnienia, a w konsekwencji rozszczelnienie i permanentne uszkodzenia;
- układ dwuliniowy – w przeciwieństwie do jednoliniowego układu smarowania posiada on dwa równoległe przewody. W czasie, gdy jeden z nich transportuje smar do dozowników oraz rozdzielaczy, drugi pełni funkcję odpowietrzenia. Dzięki takiej konstrukcji układ dwuliniowy może pracować bez przerwy, co jest bardzo istotne w przypadku maszyn, gdzie wyróżnia się wiele punktów wymagających smarowania;
- Układ progresywny – pompa smaru oraz urządzenia odbiorcze nie są w nim połączone w sposób szeregowy, jak w układach jedno- i dwuliniowych. Główny przewód biegnie od pompy do rozdzielacza pierwszego stopnia, skąd odchodzą kolejne przewody, transportujące olej do kolejnych, mniejszych rozdzielaczy aż smar dotrze do dozowników w punktach smarowania. Układy progresywne można w bardzo łatwy sposób rozbudowywać o kolejne urządzenia, co jest jego główną zaletą.
Dobór systemu smarowania uzależniony jest od różnych czynników, m.in. wielkości maszyny.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana